CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, February 2, 2011

Alhamdulillah.. Mereka dah pulang..



Ujian itu satu nikmat..Ya.. nikmat yang memungkinkan kita lebih dekat dengan Sang Pencipta..Nikmat ini juga menjentik kita untuk muhasabah kembali kehidupan sebagai khalifah diatasmuka bumi.. Nikmat ini menunjukkan tanda kasih sayang dan cinta sang pencipta kepada kita..masakan tidak, Dia memberi peringatan kepada kita supaya kembali kepadaNya setelah kitalalai dan leka dibuai arus dunia..

Ujian menjadi kayu ukur Iman seseorang hamba kepada penciptanya.. redha atau tidak denganujian yang telah diberikan.. Sifat redha adalah daripada sifat makrifah dan mahabbah kepada Allah s.w.t.. Redha ialah menerima dengan rasa senang dengan apa yang diberikan oleh Allah s.w.t. baik berupa peraturan ( hukum ) mahupun qada' atau sesuatu ketentuan daripada Allah s.w.t.

Redha terhadap Allah s.w.t terbahagi kepada dua :

  • Redha menerima peraturan ( hukum ) Allah s.w.t. yang dibebankan kepada manusia.
  • Redha menerima ketentuan Allah s.w.t. tentang nasib yang mengenai diri.

Sikap redha dengan mengucapkan puji dan syukur kepada Allah s.w.t. Ketika mendapat kesenanganatau sesuatu yang tidak menyenangkan bersandar kepada dua pengertian :

Pertama : Bertitik tolak dari pengertian bahawa sesungguhnya Allah s.w.t. memastikan terjadinya hal itu sebagaiyang layak bagi Dirinya kerana bagi Dialah sebaik-baik Pencipta. Dialah Yang Maha Bijaksana atas segalasesuatu.

Kedua : Bersandar kepada pengertian bahawa ketentuan dan pilihan Allah s.w.t. itulah yang paling baik ,dibandingkan dengan pilihan dan kehendak peribadi yang berkaitan dengan diri sendiri.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
" Demi Allah yang jiwaku ditangannya !Tidaklah Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorangmukmin melainkan mengandungi kebaikan baginya. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi mukmin .Jika ia memperolehi kegembiraan dia berterima kasih bererti kebaikan baginya , dan jika ia ditimpakesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya ".
( Riwayat Muslim )

Minggu lepas, saya dikejutkan dengan satu berita dimana anak sedara saya dimasukkan ke hospital. Selang sehari selepas itu, satu lagi berita diterima bahawa 4 orang lagi ahli keluarga saya dimasukkan ke hospital atas sebab yang sama. Allahu rabbi, air mata terus mengalir sejurus selepas mendapat berita tersebut. Ikutkan perasaan memang nak terus balik klang je waktu tu. Pelbagai pertimbangan dibuat.

Nak terus balik rumah? Haih.. minggu lepas dah cuti 7 hari atas sebab kesihatan diri.. banyak kerja2 yang ditinggalkan begitu sahaja.. program2 tak dihadiri.. usrah pon xdatang.. tu minggu lepas.. kalau minggu ni balik gak, malam ni ada usrah, meeting, kelas… esok ada kerja yang perlu disiapkan.. takkan nak tinggal lagi.. dah ada janji dengan adik2 junior.. ada perbincangan itu dan ini..

Allah.. sungguh.. diri ini terasa cukup lemah.. Alhamdulillah.. SMS dr sahabat2 menguatkan lagi hati.. menerima ujian ini dengan redha.. terlalu banyak dosa illeya ni.. getus dalam hati.. satu mesej dari seorang kakak di DQ sangat2 meruntun hati.. membawa kepada muhasabah yang selama ini diri ini semakin melupakan Al-Quran.. kalau dulu boleh habiskan 2 juzu’ sehari, tapi kini 1 juzu’ sehari pon susah.. jangan jadikan alasan gerak kerja, kesibukan untuk tidak bersama Al-Quran wahai illeya!

“Sesungguhnya Kalam Allah bisa menguatkan hati adikku. Kutahu dugaannya kini berat..zahirnya menahan rasa..namun batinnya bisa binasa..jika kaffarah dosa itu puncanya, ku yakin Engkau Maha Penyayang..Pengampun..Genggam hatinya wahai Tuhan..baluti hatinya dengan rahmat Mu, agar dia bisa teguh berdiri saat langit hamper runtuh mengena dirinya..ketahuilah dirimu wahai adikku yang ku sudah jatuh hati padanya kerana Allah..doamu yang tulus itu bisa mengubah takdir Allah dengan izin dari Nya.. dan pertolongan dari Tuhan Mu itu, turun beserta qiamullailmu.. ‘Dan apabila hamba2ku bertanya kepadamu wahai Muhammad tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku mengkabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada Ku’(Al-Baqarah:186)”

Kata2 ini menguatkan aku.. terima kasih ya Allah kerana menghadiahkan aku ukhuwwah ini.. walau kami berjauhan, seorang dip j, seorang di kuala kubu, namun atas dasar ukhuwwah fillah hati ini berpaut.. pertimbangan dibuat.. Alhamdulillah.. moga Allah redha..

Hari jumaat selepas kuiz, saya bergegas ke hospital.. berada di hospital sehingga jam 10 malam.. turun naik dari tingkat 4 ke 5 dan ulang alik dari 5 ke 4 disebabkan ibu berada di tingkat 5 sedangkan yang lain di tingkat 4.. setelah itu bergegas ke nilai untuk urusan lain..

Alhamdulillah.. mereka semua dah kembali ke rumah sekarang walau masih dalam proses kuarantin.. moga Allah ampunkan dosa kami sekeluarga..

(ies'ad,5 tahun, yang masuk hospital paling awal.. ieyad,setahun, baru keluar hospital beberapa minggu dah masuk balik)

1 comments:

insan lemah.,,, said...

NA copy jdkan teladan tuk org lain ley x???suka bcer yg ny..byak pngajaran...sory yer kak copy..