CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, March 5, 2010

Nilai Dunia

Assalamu'alaikum..

Alhamdulillah.. dah beberapa hari dapat cuti, duduk kat rumah ni.. rasa macam terpanggil untuk menukilkan sesuatu.. hehe.. seperti biasa tugas saya waktu cuti, selain kemas rumah yang memang ummi dah inform awal2 sebelum cuti lagi (kemas rumah ala-ala nak raya gitu).. macam biasa ambil dan hantar adik2 dan anak2 sedara g skola or tusyen.. tu memang kerja saya time cuti.. part time job tanpa gaji.. hehe.. sementara tunggu budak2 tu abes skola, dalam kereta bukak la radio IKIM.. keluar pasal nilai dunia..

nilai dunia diibaratkan seperti mencelupkan satu jari ke dalam air laut, lalu diangkat dan sisa di jari yang menitis itulah nilai dunia.. agak2nya,, bernilai sangat ke?? jadi, apela yang nak dibanggakan sangat dengan harta dan pangkat di dunia ni..

kalau ikut ulama' terdahulu,, mereka hanya menjinjing(tak tau la betul ke x ejaan nih..lme da x blaja bm) dunia dengan tangan kiri dan memegang akhirat dengan tangan kanan.. jika sekiranya akhirat di atas kepala itu hampir terjatuh,, nescaya mereka akan melepaskan dunia dan menampung akhirat..

Nabi s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud dunia ini adalah persinggahan sementara sepertimana seorang pengembara yang berehat sebentar di sebuah pokok dan akan menyambung semula pengembaraannya.. gambaran dunia adalah berehat sebentar itu tadi..

lihatlah.. berapa sangatlah nilai dunia jika dibandingkan dengan akhirat.. carilah rezeki sepertimana kamu akan hidup selama-lamanya.. dan beribadatlah sepertimana kamu akan mati hari esok.. renung-renungkan.. wallahu'alam..

3 comments:

SHER said...

i think your menjinjing is betul. ni aku boleh confirm. eh kejap, ntahla. haha.

nah ini dia link blog saya untuk viewing pleasure kamu! :)

(balik cfs bawak kek batik ya)
sher.

Srikandi Al-Quds said...

haha..
kek batik eh?
tgk r cne..hehe..
insyaALLAH..

NR said...

'Letakkan dunia ditanganmu bukan dihatimu' =)