CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, February 19, 2010

Kematian..

selasa lepas,, semasa saya drive nak hantar adik2 pulang ke asrama.. biasalah,, dengar radio entah lagu ape,, baik pasang cd.. cd kompilasi carta nasyid IKIM rsenye.. tibe2 keluar lagu pergi tak kembali.. then ummi pulak tibe2 cakap, "ummi ingat lagi, dulu time bak dekat nak meninggal, bile keluar lagu ni je cepat2 die suruh tutup.. takut".. sedih pon ada mase tu.. agak2nya bak tahu ke yang ajal die nak sampai waktu tu.. ummi sambung lagi "kalau nampak gagak je, mesti umi teringat bak".. kebetulan pada waktu saya sedang drive tu, ade gagak terbang sebelah kereta.. "sebab masa tu ummi bawak kereta terlanggar gagak.. ummi dah cuba elak dah,, tapi terlanggar jugak sampai bak cakap "ape la aya ni gagak pon boleh langgar".. rupanya bak yang nak tinggalkan kita"..

bagai nak menitik air mata waktu tu.. tapi kalau saya tak kuat, nanti ummi lagi sedih.. walaupun bak dah tinggalkan kami hampir enam tahun,, namun rasanya baru semalam peristiwa tu berlaku.. "kalau mak ayah meninggal kan anak soleh yang akan doakn, tapi kalau anak soleh tu pon meninggal gak, dah takde la doa dari anak soleh?", ummi menyoal.. saya menjawab sekadar apa yang saya tahu.. tetapi dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu.. adakah saya ini anak soleh yang sentiasa doakan bak kat sana?? yang sentiasa doakan ummi dan senangkan hati ummi??

pada tengah malam rabu kalau tak silap,, pukul 12 lebih,, tengah dok selak2 buku comp.. tiba2 dapat satu msg.. ayah ust majdi baru sahaja pulang ke rahmatullah.. Innalillahiwainnailaihiraji'un.. sedih sangat rasanya waktu tu.. sebab sayapernah merasai apa yang dirasai oleh ust majdi walaupun pada masa tu saya tak kenal yang mana satu ust majdi.. semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang2 yang beriman.. bersabar ye akh!!

malam jumaat,, setelah selesai bacaan yaasin dan tahlil utk arwah ayah ust,, saya pulang ke bilik dan macam biasa saya akan call ummi.. hehe.. ni memang rutin saya setiap hari.. saya cerita pada ummi tentang kematian ayah ust majdi semasa kami di dalam fatrah exam nih.. ummi cakap"untung ayah dia dapat anak soleh.. hafal quran.. boleh doakan die".. sebak rasanya.. saya pon nak gak jadi anak solehah.. tapi layak ke saya ni?? dengan dosa dan maksiat yang bertimbun.. Ya ALLAH,, ampunilah dosa hambaMu ini.. janganlah disebabkan aku,, ayahku yang menerima balasan atas dosa-dosa ku Ya ALLAH..

kepada ust Majdi.. semoga ust sekeluarga tabah menghadapi dugaan yang ALLAH beri.. ALLAH takkan beri melainkan apa yang nta mampu sahaja.. semoga roh ayah ust ditempatkan dalam kalangan para anbiya',mursalin, dan solihin..

daripada ALLAH kita datang, kepada ALLAH kita dikembalikan.. wallahu'alam..

0 comments: