CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, December 10, 2008

Dilema kehidupan..



setelah habis SPM,, masing2 membawa haluan masing2.. ada yang mencari kerja.. ada yang pergi kursus.. tak kurang jugak yang menjadi penganggur terhormat kat rumah.. huhu.. macam2.. tapi,, inilah kehidupan yang kita tak boleh nak elak..

macam2 dilema yang dilalui terutamanya kepada lepasan2 SPM semasa menunggu result keluar.. dan aku?? hmm.. aku pon jadi penganggur terhormat jugak nih instead of amik driving license sebab mak aku memang tak kasi kerja.. ye la.. dunia luar nih memang sangat mencabar.. sosialnya lagi.. huh!! tak tahan..

tapi tbe2 ada satu malam,, akuterima satu sms.. owh,, ustazah azah rupanya.. cari orang untuk jaga koop sekolah.. hmm.. boleh dipertimbangkan kot.. tapi tak tahu lah nak ke tak nak.. satu lagi dilema ni..

nak ambil STAM ke tak nak??

biasanya,, untuk pelajar2 sekolah jais ni,, akan memenuhi masa cuti dengan sambung STAM.. pada mulanya,, memang itu la yang aku rancangkan untuk diriku.. tetapi,, rancangan ALLAH lebih baik.. kita hanya merancang tetapi ALLAH yang akan menentukan segalanya.. pada 2 dis lepas,, kami semua ke sekolah untuk sesi pemulangan buku.. aku ingat mase tu la nak hantar borang STAM.. tapi hajat dihentikan apabila dengar pengetua cakap yang once hantar borang STAM,, must sit for that exam at the end of the year.. alamak,, cne nih?? huh!! ni lagi satu dilema..

lame jugak aku bincang dengan athirah n fatimah pasal benda ni.. perbincangan yang lama ni membuat kata sepakat untuk tidak menghantar borang tersebut.. betul juga tu.. ye la.. kalau difikirkan balik,, bile kite dah hantar borang tu,, maksudnya kita dah berjanji untuk teruskan belajar kat situ.. ada hitam putihnya sekali.. tapi, bila kita dah dapat tawaran lain,, kite terus berhenti.. kan agak menyusahkan orang tu namanya.. lagipon,, kita dah berjanji,, tiba2 kita mungkiri.. xkan kita nak jadi orang munafik kot.. mungkin kat dunia kita boleh lepas.. tapi kat akhirat nanti?? ape yang kita nak jawab?? Astaghfirullahal'azim.. baru aku sedar.. banyak betul ciri2 munafik yang kita pandang ringan selama ini..

masa cuti ni pon,, ramai juga kawan2 yang msg aku suggest untuk amik STAM ke tak.. macam tu juga lah yang aku jawab kepada mereka.. Nabi S.A.W. pernah bersabda "ciri2 orang munafik itu ada tiga; 1)apabila bercakap dia dusta 2)apabila dia berjanji dia mungkiri 3)apabila diberi amanah dia khianati.. barangsiapa yang ada ketiga-tiga ciri tersebut dalam dirinya,, maka dia adalah munafik.. barangsiapa yang terdapat salah satu ciri tersebut dalam diri,, maka dia menghampiri kepada munafik"..



macam itu lah kawan2.. masa kita nak bersetuju untuk isi mana2 borang,, fikirlah masak2.. mse apply,, banyak2 pon tak pe.. tapi semasa bersetuju tu.. paling afdhal sekali,, buatlah solat istikharah.. biarlah kita sandarkan diri kita kepada ALLAH kerana Dia Maha Mengetahui.. wallahu'alam..

2 comments:

fatt said...

mle2 aku pn dalam dilema.....tapi aku rase aku nk cbe amk stam.doakan aku berjaye ek!

Srikandi Al-Quds said...

chaiyok!!