CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, August 8, 2008

DAKWAH...satu keperluan atau kewajipan??



Selama ini aku sendiri mengabaikan tanggungjawab aku sebagai seorang muslim.. aku sama sekali tidak pernah terfikir untuk menjalankan kerja2 dakwah yang sepatutnya menjadi aktiviti sepanjang hidupku.. aku selalu mengatakan "aku ni tak sempurna lagi r..klu dakwah orang cakap pe pulak nanti.." inilah yang sentiasa terlintas dalam hati aku.. aku x pernah terfikir akan tanggungjawab aku sebagai khalifah,,sebagai hamba ALLAH di muka bumi ALLAH ini.. betapa hinanya aku ini Ya ALLAH..

Seperti hari2 biasa,,aku menjalani hidupku sebagai seorang pelajar tingkatan lima yang tak pernah sedar akan tanggungjawab aku.. alhamdulillah.. satu hari,,ALLAH memberikan hidayahNya kepadaku.. seperti hari2 biase,,aku mmg rajin borak dgn tcha lin n tcha azwira di chem lab..tbe2 aku ternampak byk2 bku tulisan cina tntg Islam..ak bergurau dgn tca azwira..”wow!!terror r tcha baca bku cina..hehe’’..’’xde lah illeya,,buku tu tcha bagi dekat org2 cina..macam dakwah la..’’disebabkan aku nih memang budak yang sgt bising,,aku tny lagi..’’diorg bce ke tche??’’..’’diorg bce ke x,,itu terpulang la..yang penting kite da jalankan tanggungjawab kite..’’lepas tu,,tcha azwira pon beredar masuk kelass..lame gak aku termenung sendirir masa tu..aku nih??tanggungjawab aku dah selesai ke??huh..


tcha azwira lovely in red..

pada malam itu,, aku print out byk artikel uk disebarkan kpd kwn2 kelas aku..inilah pendekatan dakwah yang pertama yang aku ambil sebagai tapak mula..walaupun aku tahu,,x ramai yang dapat terima ape yang aku buat nih,,tapi aku teruska juga..lagipun,,aku mmg byk print out psl couple yg mmg aku x suke sjk dari dulu lagi..aku pon x faham kenapa ramai kawan2 aku terjebak dengan budaya barat yang sedia maklum mmg x dibenarkan dalam agama..

byk juga rintangan yang perlu aku hadapi sebenarnya..aku perlu tabah..ya,,aku perlu kuat dalam bab2 mcm nih..jalan dakwah bukan satu jalan yang mudah..teringat aku akan kata2 As-syahid imam Hassan Al-Banna..

’’andai diumpamakan Islam seperti sebuah bangunan using yang hampir roboh, maka aku akan berjalan ke seluruh pelusuk dunia untuk mencari jiwa2 muda..aku x ingin mengutip denagn ramainya bilangan mereka,,tapi aku ingikan hati2 yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan using itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah..’’
kata2 ini membakar semula semangatku yang hampir luntur..

Seringkali aku terfikir,,betapa mulia dan bersihnya NABI kita,,tetap SENYUM bila DIBENCI, tetap TENANG bila DIMUSUHI, tetap MEMBANTU walau DISAKITI, tetap BERDAKWAH walau DIHALAU
.. sedangkan aku,,kenapa mudah MEMBENCI bila DIKASARI, mudah PUTUS ASA bila GAGAL, mudah KECEWA bila yang lain x MEMAHAMI, mudah TERGURIS bila DINASIHATI..Ya ALLAH,,betapa hinanya diriku ini..Bantulah aku YA ALLAH..agar segala yang indah menghiasi peribadi,kerana qudwahku adalah NABI,kerana itulah sifat hambaMU yang hakiki..aku malu Ya ALLAH..

Alhamdulillah sehingga hari ini aku masih lagi meneruskan kerja2 dakwah walaupun aku tidak sempurna lagi..no one in this world perfect,, isn't it?? tapi,, yang paling menyedihkan aku adalah betapa susahnya untuk aku berdakwah kepada keluargaku sendiri.. semasa permulaan kerja2 dakwahku,, aku agak khuatir tentang penerimaan org lain terhadap apa yang aku akan lakukan..

tiba2 hatiku berbisik.. "usah peduli akan kata2 org lain.. mana lebih penting,, pandangan ALLAH atau pandangan manusia??”.. ucapan itu menguatkan lagi semangatku..
Aku semakin mengetahui bab2 agama apabila masuk ke dalam bidang dakwah ini.. aku juga menyertai sebuah pertubuhan dakwah di Malaysia untuk memantapkan lagi akidahku.. ya..aku kini menjadi semakin berani untuk amal makruf nahi munkar.. aku juga pernah ditegur oleh seorang kenalan di friendster supaya banyakkan membaca untuk lebih memahami sesuatu hukum.. dan Alhamdulillah.. aku kini lebih merasai halawatul iman yang aku tercari-cari selama ini..

Alangkah nikmatnya berdakwah.. aku dapat mencegah diri aku dari melakukan sesuatu perkara terkutuk.. Apabila bisikan syaitan mengganggu hatiku,, aku terus teringat bahawa aku telah berdakwah kepada orang,, takkan nak buat benda yang ALLAH larang kot.. sangatlah besar impact dakwah terhadap diriku.. Subhanallah..

Suatu hari,, aku terbaca artikel dalam sebuah laman web Islamic.. apa yang menarik hatiku ialah ayat yang berbunyi,, siapalah manusia yang menilai sesame manusia.. sedangkan ALLAH sahajalah sebaik2 penilai dan penilai yang maha agong.. ungkapan ini membakar semangatku untuk meneruskan perjuanganku bagi menegakkan syiar Islam yang selama ini tidak diendahkan olehku.. aku akan meneruskan perjuangan dakwah demi Islam tercinta.. Wallahua’lam..

0 comments: